We accept the love we think we deserve

"Jag finns här, det vet du?" säger hon och tittar mig i ögonen.
"Jag vet" säger jag och nickar, leende.
"Du kan ringa när som helst, eller skicka sms, lova det.  Du kan komma över till mig eller så kommer jag över till dig. Så fort du är ledsen, visst?"
"Okej", säger jag och ler igen.
"Bra", säger hon och kramar mig.

Jag har så många människor som säger så, och ändå när jag är ledsen har jag ingen att ringa. Ingen att prata med, ingenstans att gå. Jag bara är. 

Vi accepterar det vi tycker att vi förtjänar. Det hela är mycket enkelt: jag är värdelös därför accepterar jag ingens kärlek - jag förtjänar den ju inte. Jag vet att människor bryr sig om mig, för man bryr sig ofta om utsatta personer. Men jag förtjänar inte deras omtänksamhet, likadant som att jag aldrig förtjänade mina betyg på Björkis.

Jag vet att det är sant, ni behöver inte kommentera annorlunda. Jag vet att jag är sämst i min klass, och egentligen var jag långt ifrån bäst på Björkis också. Jag vet inte varför jag klagar, men jag är bara så extremt trött på att misslyckas. Jag orkar inte mer.

Vi hade först matte och då fick jag reda på att jag bara hade rätt på en C-fråga och ingen A-fråga. Sedan hade vi engelska och då sade min engelskalärare att jag hade ett outvecklat spårk, dåligt ordförråd och att min grammatik har stora brister. Därefter följde spanskan då jag fick reda på att jag är mycket sämre än de resterande, och att jag presterat väldigt dåligt.

På varenda lektion stod jag bara där och nickade. Log. Misslyckande efter misslyckande. Som varenda annan dag. Och jag fortsätter gå. Men för varenda mening dör jag lite mer. För varenda mening släcks något inom mig. Det är så mörkt. Och jag går vidare.

Den dagen började jag faktiskt gråta på tunnelbanan, men oftast håller jag mig tills jag kommer hem. Jag orkar inte mer.

Men så har jag sagt många gånger.

Jag vill inte att någon ska få reda på det... att jag sitter och gråter... varje dag... att jag mår dåligt... att jag inte klarar med... 28/9-09

Från min förra dagbok då jag var tretton.

Jag klarade mer, och det kommer jag göra nu också. Antagligen. Men en dag kommer jag inte det. Hur mycket är det meningen att man ska klara? När jag kommer hem, går upp till mitt rum, stänger dörren och bara ramlar ihop på golvet i en hög och gråter så klarar jag det fortfarande. Men räknas det verkligen som att "klara det"? Är det verkligen ett liv? Vad är ett liv?

*Writing deep stuff on tha blogg 'cause that's how i roll*
Seriöst, jag måste sluta sära på min blogg. Vad sjutton är det här? Poetiskt och grejer. Men jag postar det i alla fall. För jag är limitless. Ni kommer tro att jag har tappat det, haha. Det är så mörkt.
Emelie
2012-10-29 @ 21:06:45
URL: http://lillemi.blogg.se

Johanna vill du ses någon dag under lovet och prata igenom saker? Om det är jobbigt och så. För jag har i stort sätt inget för mej och du behöver inte känna att du stör mej på något sätt!<3

Svar: Jag skulle gärna, men jag är upptagen :( Tack så jättemycket i alla fall! <3 <3 <3
Det känns fint att du känner mig så pass väl att du vet att jag tycker att jag tar upp din tid, hihi :') <3
Johanna Möller

Peter
2012-10-29 @ 21:43:48

Jag vet hur du känner dig - varför? För att så där kände jag mig när jag gick i gymnasiet. Lärarna är inte jätte duktiga på att stötta en. Kändes ibland som dom njöt lite av att tala om för alla elever hur dåliga de är ( på något sätt sura över att de "bara" blev lärare). Gick ut med inte allt för bra betyg - men vet du vad?! Livet är inte betyg. Beror på vad du vill bli och studera vidare sen. Man kan annars alltid läsa in allt senare. Jag hamnade under em chef som såg allt jag var bra på och inte allt jag var dålig på. Säkert samma med dig. Oroa dig inte. Vi alla har kvalitéer som är utöver allt annat. Bara att någon rätt människa ska locka fram detta. Lovar att du har en hel del du är bra på. Du är i alla fall duktig på att skriva och verkar enormt vettig.
Vet att detta är lättare sagt än gjort - men ta inte åt dig av allt. Försök koncentrera dig på vad du är duktig på istället. Jag "hittade" mitt när jag var 25!! Visste inte alls vad jag ville - kände mig värdelös på det mesta. Mår toppen idag och funderade ett tag på att bli lärare för att hjälpa alla elever som idag inte alls får förståelse och hjälp ( vissa får bara skäll) av sina lärare.
Stå på dig Johanna. Du verkar vara en go och snäll tjej. Vill så gärna att du tror på mig. Allt är inte hopplöst. Skolan är tuft om man inte har ett mål med den - och jag lovar att det är svår när man är 15-19 år! Vad vill man då?!? Bli sedd och förståd!
Talar från erfarenhet. Tro på dig (som person) och hitta dina styrkor - för jag lovar att dom är många. Gå genom dom varje dag och boosta dig! Det gör jag. Varje gång jag tycker att jag misslyckats med någonting kan jag säga ex : jaja, fast jag är alla fall ruskigt duktig på att få människor glada. Eller så. Prova. Du är inte värdelös. Ingen är det. Bara att en del människor inte inser just detta.
Hejar på dig!

Klara
2012-10-30 @ 22:11:52
URL: http://www.phootographies.blogg.se

Johanna, om du vill prata eller nåt så finns jag här, det vet du! Även om du kanske tycker att det är normalare för dej att gå till dina kompisar, så vill jag ändå att du ska veta att jag finns här om du behöver prata eller stöttas. Jag älskar dej mest och du är världens finaste kusin! Det finns inget ont som inte har nåt gott med sig, så snart kommer allt bli bättre, jag lovar! Ibland går livet upp och ibland går det ner, ibland känner man sig som den lyckligaste människan på jorden och ibland känner man bara för att dö... Men när livet är riktigt kasst brukar jag tänka att jag redan är på botten, så det kan ju bara gå upp efter det här... ^^ Jag har (som jag har skrivit i mitt tidsinställda inlägg..) en 'peppbok' där jag skriver söta sms, citat, låttexter, bilder osv... Kanske nåt för dej? En riktig humörhöjare när allt är skit <3 Puss på dej! <3

Svar: Tack <3
Johanna Möller




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: