Dubai 2013 - dag 3


Som vanligt började vi med frukost på hotellet. Eftersom vi hade lite mellantid gick vi upp på taket där det fanns en pool och solade någon timme. Sedan gick vi ner till rummet, stylade upp oss till tänderna och tog en taxi till Burj Al Arab, världens lyxigaste hotell. Vi pratar sjustjärnigt. Sju. En fick inte komma inom en kilometers avstånd om en inte hade bevis på att en hade något där att göra. Ja, det var på den nivån. Så jag och mamma hade långklänningar och klackskor, jag hade mina flashigaste örhängen och mamma langade solglasögon från Prada och hennes Marc Jacobs (♥). Att bara gå in i byggnaden var en upplevelse i sig; guld, fontäner, orkidéer, betjänter... De hade en del guldaffärer med märken som en aldrig har talats om. Det finns ju märken som en vet är dyra, men de här märkena var bortom dem. De behöver ingen reklam för de som har råd med deras smycken vet redan om dem.

Vi blev ledda till ett bord med utsikt över Jumeirahs (en stadsdels) lyxigaste privata hus (slott...) och stränder. På bordet stod ett te-sätt med så att man kunde göra sitt te som man ville det. Honung, chokladkulor, vaniljstänger, citronskivor, tre olika sortes socker och diverse blad. Jag beställde en chokladte som jag hade chokladkulor och vaniljstång i och hoppades att det var rätt. Afternoon Teat var i sju delar som jag kommer publicera i ett annat inlägg (länk).

Medan vi satt och åt spelade en (kanske tjugoårig) tjej i långklänning Can you feel the love tonight från Lejonkungen på harpa. Det var riktigt fancy, och sjukt vackert. :')

När vi ätit klart kom en servitör in med en tårtbit till pappa. Vi blev alla väldigt förrvirrade och servitören frågade "Are you not celebrating your birthday, sir?" Pappa svarade "yeah, we are but... Yes. Thank you so much!" Och vi var alla väldigt konfunderade över hur de kunde veta det eftersom vi inte sagt något. Vi misstänker dock att eftersom en random i entrén frågade varför vi var där och pappa sa att vi skulle fira hans födelsedag så hade ryktet nått köket, och jag antar att det makes sense eftersom det trots allt är världens lyxigaste hotell.

När vi var klara åkte vi hem och bytte om (för det finns en gräns för hur mycket långklänning man klarar i 30+ värme). Därefter gick vi ner till The Creek (floden) och tog en gammeldags båt (såg ut som en vikingabåt), över till The Old Souk (souker är ungefär samma sak som bazarer). Där drack vi arabiskt te vid vattnet och gick sedan och tittade i affärerna. Mamma köpte tre vackra handgjorda kuddfodral som var lite middle east-style, män klädde pappa i palestinasjalar (hihi) och jag och mamma köpte varsin pashminasjal och prutade galet. Sjalarna var verkligen vackra och jag fick min för bara 200 dirhams vilket motsvarar cirka 400 kronor! (En vanlig sjal kostar åtminstone det dubbla.) Vi köpte även med oss varsin barak (yum), och när vi var klara där tog vi en vikingabåt till andra sidan The Creek och besökte en kryddsouk och en guldsouk. På kryddsouken frågade de var vi kom ifrån och då vi sa "Sweden" kom en kille framspringande med saffran och sa "lussebullar", lol.

Efter soukerna tog vi en taxi hem till vårt kvarter där vi åt på indisk restaurang (jag åt chicken tikka och nanbröd). Sedan var tredje dagen i Dubai slut. ♥

P.S. Middle East låter som Middle Earth och det är ascoolt.
Linn
2013-03-15 @ 17:46:07

Åh! Gud så mysigt :) och jag älskar din röda klänning! ^^




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: