Japan 2014 - dag 10, Tokyo

 
 
Vi vaknar efter att ha sovit helt skapligt med tanke på att vi sovit på en kapsyl och åker direkt till vårt nya hotell och lämnar våra väskor innan vi tar tunnelbanan till Uenoparken. Körsbärsträdens tid är nästan slut och i den somriga solen sätter vi oss på en liten mur och äter en frukost vi köpt med oss - nybakade valnötsbröd från en liten brödbutik, färsk frukt (jordgubbar, kiwi, apelsin och perfekt ananas), citronyoghurt och kaffe. Därefter går vi in på Ueno Zoo och jag får för första gången i verkligheten se pandor! Jag var ju då ett extremt pandafan när jag var yngre och såg dokumentärer om pandor och var (eller ja - är fortfarande) pandafadder för mitt barnbidrag och därför var det hela lite surrealistiskt. Vi står i alla fall ett tag och tittar på Shishi och Didi (som är på bilden) när de äter bambu och är allmänt pandaaktiga och sedan spenderar vi resten av förmiddagen med att gå i solskenet och titta på de andra djuren (flamingos, giraffer, isbjörnar, tigrar, lejon - i princip alla djur).
   Från Uenoparken tar vi där efter tunnelbanan och sedan en buss ut till något vi alla väntat på, nämligen Ghiblimuseumet! En stor Totoro hälsar oss välkomna vid ingången och sedan går vi in. Från den här punkten har jag inga bilder eftersom det är förbjudet att fota då det som finns här inne i det stora murgrönabeklädda huset måste upplevas på plats, så jag får därför beskriva istället. Vi går nerför en trappa vid en vägg med färgglada målade fönster med Totoro och sedan är huset uppbyggt av olika rum. Det är stort fokus på själva filmskapandet och vi får se set med Hayaos återskapade arbetsrum fyllda med penslar, färger, papper, bilder, inspirationsböcker, bakverk och marmeladburkar. Vi får även se rum fyllda av en massa olika linser, filmrullar och titthål och i ett rum tillägnat barn finns kattbussen. Med hjälp av en biljett (som har formen av en filmsnutt) får vi komma in i en slags biosalong där vi får se ett underbart skapat barnprogram av Hayao som enbart går att se i det rummet. Det är verkligen häftigt för trots att hela programmet är på japanska, så förstår jag allting för så skicklig är han på att berätta. Vid lunch går vi in på Strawhat Café och får in en club sandwich med flaggor och kaffe lattes med stråhattar (vi får även in en skev soppa, macka och efterrätt, men det lägger vi inget fokus på). Efter lunch går vi upp på husets tak där vakten från La Puta står och sedan går vi ner till en underbar liten affär. Tyvärr är tiden knapp och allt blir väldigt stressigt, men vi hinner i alla fall titta ett tag och sedan åker vi hem från det bästa museumet jag varit på.
   Hemma på hotellet blir vi oväntat uppgraderade till superior och får ett rum på 18 våningen. Medan mamma vilar knät och pappa slappar, så går jag ner och bastar innan vi åker upp till hotellets bar på 25 våningen som har en helt otrolig utsikt. Det blir blandade franska ostar med torkade fikon, färska valnötter, ljusa russin och ett nybakat brunt bröd med nötter som följs upp av blandade korvar med pickles och en sallad med tomat, basilika och mozzarella. Till detta blir jag given en gaffel som jag lite småstelt vänder på när jag ska ta från det gemensamma fatet, hihi. Eftersom baren är så fin, så vill vi sitta där längre och beställer in drinkar (jag tar en pina colada) som vi smuttar på till läggdags. Sedan är vår tionde dag i Japan slut.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: