Våffeldagen 2016

Mellanöstern-tema: Falafel waffle med stekt kyckling, avokadoröra, gurkraita, rödlök & babyspenat, strösslad med mandlar, granatäpple & koriander.
Kardemummavåffla med citrusfrukter, fåryoghurt och pistagenötter toppad med citronmeliss och bipollen
 
Årets våfflor gjorde jag (som vanligt...) på en ny smet, men dessa slår allt jag tidigare gjort! Jag använde mig av blötlagda och kokade vita bönor, ägg och kokosmjöl och våfflorna vart helt fantastiska! Förväntade mig att de inte skulle hålla ihop och att jag skulle försöka om tre gånger och sedan ge upp, men när jag öppnade våffelgärnet för att kika på misslyckandet så låg där en perfekt gyllene våffla!
 
Inspirerad av att det lät så kul att säga "falafel waffle" gjorde jag mellanösterntema på både huvudrätts- och efterrättsvåfflan och det vart jättegott! Kryddig kyckling men mjuk avokado och raita i textur-kontrast till de mjuka, söta granatäppelkärnorna och knapriga mandlarna. En riktig hit tyckte jag! (Och Moltas gillade sin också, fast han fick bara okryddad kyckling, gurka och spenat på sin.) 
 
Jag är en sucker för får- och getyoghurt och hade kunnat nöja mig med bara det till efterrätt, men lyxade och hade pistagenötter också, trots att det inte ingår i min vardagskost - så gott! Citrusar smakar (än i alla fall) för mig inte sött på samma sätt som annan frukt och bär, så därför gick det an. Jag vet inte var jag anser om bipollen, men det är ju ett väldigt komplett livsmedel och kände att jag ville toppa med det. Efterrättsvåfflan vart med andra ord väldigt god den också och fantastiskt dekorativ! Hoppas ni också ätit våfflor!
 
Här finns tidigare våfflor.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: