Paris 2016 - dag 3


 
Jag startar åter igen dagen med att yoga i vardagsrummet. Sedan köper vi med oss frukost från Bio c' Bon och Wild and the Moon och promenerar till en närliggande park där vi slår oss ner på en bänk. Fransk fåryogurt med nötmüsli, grönsaksjuice, matcha latte och alg-guacamole med fröknäcke. Jag äter och njuter medan jag läser i min bok. Mamma har köpt en nygjord baguette och det går förbi människor i fabulösa kläder. Som vanligt.

Ända sedan jag var liten har jag drömt om att en dag shoppa lyxiga underkläder i Paris. Det har alltid känts så exklusivt, något att verkligen unna mig själv. Så efter att dagen innan ha kikat i olika affärer skrider jag nu till verket. Hela förmiddagen och mer därtill spenderas i lyxiga små  butiker, en del dyra och andra ännu dyrare. Några har ringklocka och låst dörr, några har plagg med en nolla för mycket. På ett Rosstiserie köper vi en fransk grillad kyckling till lunch (som jag äter sittandes på en trottoarkant med mina påsar omkring mig) och på ett kafé beställer jag sedan sauterade grönsaker och mamma en quiche. Efter att ha vilat där ett tag känner vi oss åter laddade och i mina turkosa klackar med matchande kuvertväska fortsätter jag genom Paris butiker. 
 
Givetvis prövar jag betydligt mer än jag köper och hela tiden assisteras jag av fransyskor. Vid en punkt säger jag att jag nog inte kan spendera så här mycket, men då säger mamma att jag lika gärna kan gå i konkurs med flaggan i topp. Slutligen, avslutar jag med att köpa min master piece på Aubade och kvinnan bakom disken (som jag nästintill hunnit bli vän med vid det här laget då vi pratat så mycket och som håller affären öppen extra länge för mig), viker omsorgsfullt in mina utvalda i silkespapper som hon lägger i en sidenpåse. Jag ler när jag går därifrån.

Dagen avslutas med ett besök på L'Escargot. Vita dukar, guldiga sniglar. En välklädd man dukar fram snigeltänger och kommer snart in med varsin escargot-tallrik med sex sniglar fyllda på tre olika sätt: klassiska persilja-vitlök, spännande curry och lyxiga tryffel. Vi instrueras i vilken ordning vi bör äta dem för bästa smakupplevelse och vi njuter. Till beställs kronärtskocka med rostade valnötter dekorerad med blommor. 
 
Jag äter tryffelfyllda sniglar med lyxiga underklädespåsar ståendes vid mina fötter. Três Paris. 
 

“Whoever said money doesn't buy happiness didn't know where to shop."



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: