Very berry semlor

Very berry semlor bakade på havresurdeg, kärlek och kardemumma med hallonmandelmassa och blåbär-björnbärsfluff.

Här är årets semlor och jag är faktiskt ganska nöjd! En svag tanke om temat "very berry" kom upp för några veckor sedan, men jag har varit lite bekymrad eftersom jag varit inne i en mer osöt period och inte klarat bär. Bestämde mig hur som helst för att ändå genomföra dem och det har gått ganska bra.

Så en sak i taget nu: först tänkte jag göra samma bullar som förra året (på rågsurdeg och dinkel), men kände sen att jag ville vara glutenfri i det här fallet. Jag visste att det skulle bli en utmaning, då jag generellt väljer bort de många substitut (så som majsmjöl och potatismjöl), men jag ville ändå försöka! Det kändes dock som ett tillbakakliv att inte använda surdeg, så det här är även historian om hur jag satte havre-suris.    
Glutenfria semmelrecept utan dem mjölen jag undviker fanns inte att hitta och ännu värre var det med semmelrecept på havresurdeg (ledtråd: det finns inga alls). Det enda jag hittade var människor som skrev att havresurdegar utan socker i inte fungerar. Trots detta satte jag en havresurdeg på ungefär samma sätt som jag en gång satte rågsurdegen (använde mer vatten) och tänkte att om det inte går så får jag väl strunta i det då. Men havre-suris bubblade glatt och således utgick jag från den. Använde mig av havremjöl, bovetemjöl och rismjöl och det var med lycka jag fann att bullarna inte var för tunga och smakade gott av kardemumma.

Egentligen tycker jag om min mandelmassa som den är även om den är väldigt söt, men för temats skull så gjorde mosade jag i hallon och det gav också en god smak.

Övervägde att göra cashewgrädde, men hade inte tid och landade därför på 2014s proteinfluff med blå bär i och det blev gott till bullen (om än sött).

Jag målade hjärtan med hallon på toppen och sammanfattningsvis är jag nöjd med årets semlor.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: