Vegansk tapas

 
Att äta ute i Spanien (i alla fall utanför storstäderna) är lite besvärligt eftersom de ligger så efter vad gäller hälsa, miljö och ansvar. Frågan "Hay verduras organicas?" ("Finns det ekologiska grönsaker?"), besvaras ofta (om än färre gånger än tidigare år!) med ett leende "Qué?" ("Va?") som snabbt följs av ett "No...". De vet vad det är, men tänket finnas ofta inte där.

Liksom i Sverige så köper jag i Spanien hellre dyrare råvaror och tillagar själv än går ut, men mina föräldrar är av annan åsikt, och på samresor måste en ibland kompromissa. I alla fall om en är så priviligerad att en får resan gratis. Vegetariskt är dock inte riktigt ett koncept i Spanien, och inte ens lakto-ovo-vegetariskt (vegetarisk mat + djurmjölksprodukter och ägg) är en grej för de som äter det. På sin höjd kan du få en potatis och lite icke-eko tomat. Så som sagt: knepigt. Men det innebär inte att det inte finns! Det gäller bara att lägga ner lite energi, och det gör jag gärna. 

En kväll var vi på Julies Valeries i hörnet på torget innanför Europaballkongen som - efter att jag pratat med dem i förväg - serverade mig de underbart goda rätterna ni ser på bilden nedan! Marockansk linsgryta tillagad i aubergine, fyllda champinjoner i tomatsås och ugnsbakad falafel med hummus - så gott! Blir fortfarande glad enbart av tanken! Och så trevlig och engagerad personal (som dessutom mindes mig från förra året!). Tänk detta i jämförelse med  flottiga kroketter, varma potatisrätter som t.ex. industriäggsomelett, olivolja som fräser (?!) och diverese djurprodukter? Det är tur att utvecklingen går framåt och att allt fler åter igen börjar respektera vår planet och tillaga dess under med respekt. Var tacksam för vår mat! Namaste, Johanna.

Nom nom...Särskilt linsgrytan...

//Spanien 2017



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: