Bildbomb från Sweden Rock

Yeah yeah! Här följer några bilder som beskriver min vecka på Sweden Rock!

.
.
.


 I den fullpackade bilen påväg mot tågstationen mina föräldrar skjutsade mig till - boostar med en burk acai med cirka allt grönt jag kunde hitta, toppad med lingon, pumpakärnor och jordnötssmör.


Denna bild uppdaterade jag med från tåget (nio kilo mat tar jättemycket plats!)

Har kommit fram och blivit visad kylarna för specialmat - gissa vilken hylla som är min? Haha... You need your daily turmeric liksom. (Alla andra tjugo hyllor såg tyvärr ut som den övre i bilden.)


Husvagnen längst bort bodde jag i tillsammans med en man som hette (och troligtvis heter fortfarande) Johan. Jag skulle egentligen bara sova där i två nätter och sedan tälta, men eftersom det var mysigare där inne pga 1. det fanns kokplatta, och 2. det fanns värme, så fann Johan sig i att jag blev kvar. Erbjöd kramar som kompensation, vilket ändå är en värd betalning.
 
Solsken och Sweden Rock-hoodie!

Mitt food stash i husvagnen! Bönor, nötter, frön, spirulina, oliver, havregryn, fröknäcke etc = camping life! (Möjligtvis ingår inte spirulinan i the classic camping life, men det borde den pga så smidigt! (Dock inte ultimat att dricka precis innan en kund frågar något #grönatänder))

Måltiderna (som jag knappt orkar gå in på) serverades i en steril matsal, ganska likt hur jag tänker mig att det ser ut i ett fängelse. Hårda bänkar, en vägg av mikros, kala väggar, märkligt ljus - som ni förstår flydde jag stället och åt enbart frukost där två gånger då det i ösregnade. Annars satt jag utomhus under ett träd som vanligt, eller i det lilla rummet bakom kassan. Förstår inte hur någon kan skapa ett rum avsett för att äta i och så blir resultatet som Sweden Rocks matsal...

Godmorgon, här sitter jag och äter frukost!
 
En kvarts lunch på trappan i solskent - mys! 

The Dream Team aka Heidi, Westy, jag och Ayberk! Om vi tillsammans slog all time high rekord i försäljning? - Japp.
 
Påväg mot en ny jobbdag i solskenet!

 Påväg mot en ny jobbdag i ösregnet! (Gud, ser så risig ut på den här bilden, love it!)


Frukosten som serverades var inte riktigt min stil och övre vänstra bilden är från ett videomeddelande till en kompis när jag pratar om det, heh.. Men uppriktigt sagt, färdigskivad förpackad skinka och ost, olika mejeriprodukter med sylt och flingor, pastöriserad juice i plastförpackning och det vitaste brödet jag sett? Vill dock framföra att det fanns havremjölk, men inte ekologisk. 


Jag i Sweden Rock-tröja redo att sälja! Eller redo och redo... Ska uppriktigt medge att det inte är min grej. Visserligen så tror jag att jag var ganska duktig på det, för många kunder gick ut med långt mer än de tänkt, men det veckan var verkligen psykiskt påfrestande för mig. Jag är ju generellt vaksam angående konsumtion, och försöket själv att vara en ansvarsfull konsument. Köper sällan saker och kläder, och gör jag det så är det nästintill alltid noga genomtänkt och undersökt: varifrån kommer produkten? Hur och av vad tillverkas den? Hur påverkar framtagandet av produkten djur och natur? Vad står företaget för? Kommer jag använda produkten? Klarar jag mig utan den? Vad är syftet med köpet? Men sådanna frågor ställdes inte här, och på hela veckan hade jag enbart en (EN!!!!) kund som frågade vad en tröja var gjord i för material (svar: icke-ekologisk bomull), vilket är HELT SJUKT! Varifrån plaggen kom och vad de tillverkades av var det aboslut första jag frågade när jag kom dit och det är väl ändå en självklarhet? Jag fick då svaret att det inte fanns en hållbar nisch på merchen eftersom Sweden Rocks besökare är fel målgrupp, vilket jag starkt ifrågasätter. Det är i varje levande varelses intresse att bry sig om vår jord... Ja - ni förstår att det blev kämpigt för mig. (I övrigt fick vi varsitt linne, T-shirt, hoodie och poncho i slutet och jag tackade nej till samtliga.)

En kund köpte en tröja till sin flickvän och deklarerade att det var "en födelsedagspresent" varpå jag frågade om han hade råd med en snusnäsduk och två nyckelband - det hade han, och resultatet blev som ovan visar ett litet paket!


Utanför Sweden Rock-området - så vackert! (Detta såg jag dock aldrig under veckan eftersom min dag såg ut som: yoga, promenera, äta frukost och gå till jobbet, jobba i tolv-tretton timmar, ta mig till husvagnen och kvällsfixa = laga mat inför morgondagen, gå till toaletterna (det fanns riktiga toaletter på ett ställe!) och göra mig klar inför kvällen, svara på meddelanden, somna.)

Glad tjej som klarat en vecka rock - nu väntar sex timmars konstant lyssnande på Ted Gärdestad på tåget...


Om det inte framgått så jobbade jag alltså i shoppen på Sweden Rock under sex dagar och sålde deras merchandise. Det var en intensiv men lärorik vecka och bortsett från all konsumtion jag bidragit till så är jag glad att jag var där! Blev dessutom intervjuad av miljödetektiverna (som undersöker miljömässig hållbarhet på evenemang), så det var kul för jag vill tro att jag kan påverka. För varje människa som säger ifrån så blir det onekligen en röst till och orden är ju tveklöst det kraftfullaste vi har. Glöm inte det - att varje individs val är viktiga. Att du gör skillnad. Namaste, Johanna

P.S. För en mycket mer klassik (?) festivalupplevelse så finns inlägget om Hultsfred 2013 härVarning för märkligt material.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: