Våffeldagen 2017

Brunchvåffla: Ekologisk rökt lax, avokadoros och örtig fänkålspuré på en bas av blandade blad, konbu, wakame och agar agar (alger), toppat med persilja, granatäppelkärnor, pumpakärnor och ett lågstekt vaktelägg.

Efterrättsvåffla: Rasberry peanutbutter swirl nice cream, aktiverade hasselnötter och bär med chia-kokosyoghurt.
 
 
Egentligen hade jag sedan länge planerat ett mer specifikt tema (som förra årets Mellanöstern), men eftersom jag insåg att jag i nuläget inte tål hälften av originalplanen, så fick jag tänka om men det blev ju bra det med. Åt mina våfflor ute i solskenet medan jag läste boken jag gav mig själv i födelsedagspresent och riktigt njöt!
 
Jag brukar sällan hetta upp mat över 75 grader och äter alltid själv mat ångad (enbart ägg, samt blötlagda bönor och gryn kokas), ugnsbakad på 75 grader eller raw, och därför är våfflor ett litet undantag men det är okej. För dessa våfflor är så fantastiska! Smörjer järnet med kokosolja (skulle verkligen aldrig hetta upp någon annan olja!), som ju inte oxiderar förrän vid strax under 200 grader (till skillnad från exempelvis olivolja som vissa steker i, alternativt ringlar över mat som de sedan skjutsar in i ugnen...?!). Så klart är kokosfett - som det mesta - bättre att inta raw, men inte diekt ohälsosamt att hetta upp. Vidare så gör jag själva våfflan på vita bönor (vilka ju ändå måste kokas), och ägg (som alltid bör upphettas för proteinintaget och bakterierisken), så efter det är det bara den lilla gnuttan kokosmjöl kvar och det gör inget. Vet inte vad temperaturen är på mitt (eller ja, mammas som bara råkade hamna i min ena flyttkartong...) våffeljärn, kanske 200 grader? Oavsett så är det inget jag tänker snöa in på nu för det är enough näringsinfo för det här inlägget! 
 
Våfflorna var båda riktigt goda! Nu råkade ju bruchvåfflan ha både avokado, alger, lax (som jag inte har råd att unna mig så ofta), vaktelägg, mitt favoritmos, pumpakärnor och persilja, vilka samtliga är ingredienser som jag älskar... Men det blev en bra balans med den supersalta fisken, lena moset och krämiga avokadon mot den fasta våfflan. Angående efterrättsvåfflan så lät jag mig själv gå bananas där och äta lite mer bär än vad jag tål (med tanke på att jag egenltigen inte tål några), men det var en prioritering jag gjorde. Älskar verkligen nice cream och skulle nästan kunna leva på det. Det blev helt enkelt lyckat!
 
Hoppas ni också åt goda våfflor!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: