Besök av farmor

 
I onsdags bestämde farmor och jag hastigt och lustigt att hon skulle komma hit till helgen och det har varit så mysigt! Hon kom närmare tre på fredagen och efter att packat ur hennes väskor (farmor reser aldrig light) så promenerade vi runt i staden. Jag visade henne campus, min grönsaksbutik, gymmet och det kafé jag uppfattat har bäst kaffe (där vi slog oss ner för ett tag), och sedan gick vi ner till strandpromenaden och plockade björnbär till vår efterrätt (se nedan), vandrade längs kusten och gick upp till fästningen innan vi begav oss mot Ica och hemåt. 
 
Farmor och jag äter ganska olika (läs: det är osäkert om hon någonsin ätit en vegansk lagad måltid), men hon lyssnar alltid intresserat när jag prata om holistisk hälsa. Även om det av naturliga skäl är mycket som ibland vänder hennes värld upp-och-ner ("skulle mjölkprodukter vara dåliga för skelettet? Men mjölkindustrin säger ju att det är bra?" Haha...), så är hon öppen för att testa nya saker. Så jag lagade middagen!
 
✩ Förrätt:      Fröknäcke med egna groddar, avokado och kokosbacon
✩ Huvudrätt: Höstwok på zucchininudlar med egenplockade trattisar, lök,
                      spenat haricot verts, broccoli, gurkmeja, ingefära,
                      egna mungbönsgroddar och nyskördad morot med marinerad tofu
✩ Efterrätt:    Bärpaj med pekannötter och björnbär vi plockade på från kusten,
                      serverad med min egna vanilj- och kokosyoghurt

Jag var lite osäker på hur hon skulle hantera kokosbaconen, men som tur var så bad hon till och med om att få mer (!) med kommentaren "det smakar ju som bacon!". När det kom till huvudrätten så visste jag inte  allshur den skulle mottagas eftersom farmor enligt egen utsago - då jag frågade om hon gillade asiatiskt - "aldrig ätit det mer än i form av sushi en gång", men till min glädje så tyckte hon jättemycket om min rätt! "Konstigt att det kan vara så gott med grönsaker!" Och det bästa var att hon till och med tyckte om tofun (som hon aldrig tidigare ätit i sitt liv). Så slutligen anlände vi till efterrätten där hon efter att ha ätit en bit sa "Konstigt att en paj kan vara så god utan socker och mjöl" och därefter frågade om hon fick ta en till bit, trots att hon egentligen var för mätt (tillägg: vid detta läge hade jag redan ätit dubbelt så mycket avokado, en dubbelt så stor portion till huvudrätt och redan tagit mer paj, haha). Hon fick givetvis ta mer och vi åt upp det sista medan vi såg på Skavlan. 
 
Idag åt vi först frukost och hon hade med sitt eget fröbröd och gurka, men lät mig bjuda på rödbetslinshummus och groddar till (istället för den annars obligatoriska keson) och några koppar rooibos från Paris. Själv åt jag åt en enkel spirulina bowl med klorella, kanel och avokadokärna. 
 
Efter frukost och lite fix spenderade vi förmiddagen med att promenera ner till marknaden och gå i de bästa butikerna där omkring. Köpte sedan med oss kaffe och crossiant till farmor som hon avnjöt i solen på min uteplats medan jag åt avokado med frömix och jag höll i iPad-skola. Innan vi skiljdes åt fick hon lite grönkål från Albus, groddar och massor av kramar. Vi har haft två fina halvdagar och jag är så glad att jag har henne! Trots allt trevligt vi gjort så är det bästa med farmor ändå att vi alltid har saker att prata om. Jag älskar henne!
Namaste, Johanna.



"Farmor, varför har du med dig tre likadana skor?"
"De är inte likadana, de har olika användningsområden."
Haha... Ska tilläggas att hon även hade ett annat par skor på sig. 
 

Farmor och jag känner oss båda snaggade.
Vackra kusten! Femton minuter från min lägenhet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: