10 år och 1700 inlägg


Sextonårig Johanna i höstskogen.
 
Den 7 augusti 2008 - för tio år sedan idag - så skapade jag den här bloggen. Jag var tolv år gammal, hade just gått ut mellanstadiet och min kompis Maia som jag då benämnde som "Majs :) <333" hjälpte mig skaffa den. Jag särskrev, använde talspråk och satte hjärtan efter det mesta. Jag var i den märkliga övergångsperioden i livet då en spenderar hälften av tiden med att gunga gungbräda och leka med sudd, och andra hälften med att testa parfymer och köpa spetstrosor. Jag hade börjat baka och några månader senare skulle börja laga mat en gång i veckan, vilket skulle lägga grunden för det intresse i mat och näring som jag har idag. Att läsa böcker och pyssla hade jag älskat sedan dagis och jag hade nyligen börjat scrapbooka; fem månader senare skulle jag få min första kamera. Jag värderade skolan väldigt högt - på många sätt för högt - och stod upp för det och mig själv vilket ofta gav konskekvenser. Jag hade generellt sätt ett eget statussystem som utgick från andra parametrar än andras, allra mest utifrån omtänksamhet och att göra sitt bästa, och jag betraktade att jag kontinuerligt blev omvald som kompisstödjare som det främsta jag åstadkommit i livet. Jag var jag, men väldigt ung. Oerfaren, och utan insikt i vad mitt liv skulle leda till; redan på en bana jag inte skulle kunna svänga av. Om jag hade kunnat gå tillbaka, skulle jag sagt något?  



Om jag kunde skicka ett brev till mig själv
ett samtal i tiden med flickan som skäms
Om hon skrev tillbaka till mig här och nu
vet jag svaret, det är inte ljust
 
Jag orkar inte mer, vill inte vara kvar
Jag längtar efter något, men vet inte vad
Jag orkar inte mer, kan inte ge mig av
Jag låtsades att allting var bra när jag var barn


 
Det är klart att jag skulle vilja krama flickan som grät varje dag för att hon inte tyckte att hon dög. Det är klart att jag skulle vilja ta hennes hand och hålla kvar när hon tänkte att hon ville dö. Det är klart att jag skulle vilja säga till henne att hon är det mest värdefulla som finns. Men samtidigt så vet jag att hon är stark och att hon klarar sig, även om det gör ont i mig för att jag kan se igenom den lättsamma fasaden i några för många inlägg. 
 
Under de tio åren som gått sedan jag för första gången klickade på "publicera" så har väldigt, väldigt mycket hänt i mitt liv och mycket finns dokumenterat här. I vissa inlägg kanske lite för mycket, men jag har sedan långt tillbaka beslutat för att inte ändra i mitt bloggarkiv. Och en ska ju inte glömma att jag skrivit många fler glada inlägg än ledsna; att jag under en majoritet av mitt bloggliv varit glad även om jag inte mått bra. Alla de inläggen där jag uttrycker glädje och tacksamhet är så värdefulla att titta tillbaka på - när jag skriver om vänner, om något roligt jag gjort eller om kommande planer... Det jag brukar säga att jag tycker mest om med bloggen är ju reseinäggen, men i ärlighetens namn så älskar jag nog vardagsinläggen ännu mer.

 

Fjortonårig Johanna äter frukost.

Trettonårig Johanna har sommarlov efter sexan med tvåårig Moltas.
 
Fjortonårig Johanna på Fotografiska.

Konstigt är det, hur livet förändras. På ett sätt känns det som att jag vuxit upp på bloggen, vilket jag antar att jag också har. Nostalgiskt, inte sant? Det är konstigt för mig att föreställa mig en tid då jag inte börjat yoga, inte har kunskap om näring och hälsa och inte vet vad jag vill. Och det är konstigt att tänka på hur annorlunda mitt liv varit.



Jag skriver för att minnas, men ändå undrar jag ibland: hur mycket minns andra människor? Och hur mycket kan de förstå? Vad av det som är uppenbart för mig är uppenbart för andra? När jag läser mitt arkiv kan jag se så många specifika händelser som jag delvis vill gå in i och stoppa, men jag vet också att efter ett tag förändras inläggens natur och berättar inte längre om händelser som skulle göra allt värre, utan tvärtemot. Det finns ett inlägg i vilket jag för första gången skriver om yoga, det finns ett inlägg om en morgonpromenad under vilken jag känt dofter, det finns hemlighetsfulla inlägg där jag drömmer om framtiden och det finns ett inlägg där jag skriver att jag måste resa till Bali. Efter det har inläggen en annan ton - jag flyttar till min första egna lägenhet, jag börjar på universitetet och allra mest så njuter jag av livet.

Jag tycker om min blogg för att den är äkta. För att den porträtterar livet. Och för att den alltid funnits där för mig när jag behövt skriva. Så grattis till bloggen tio år! Nu kör vi vidare!

Namaste, Johanna i Indien ♥


 
Jag vill att du vet att varje monster dör ut
Att ditt självhat och dödslängtan kommer båda att ta slut
Och bortom ditt åskmoln finns en ljusare sky
Du vet svaret, det är ljust



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: