Sydafrika, dag 0 - ankomstdagen i Cape

 
Efter en resa som startade med att vi nästan missade flyget eftersom vi i gaten insåg att mamma tagit med sitt gamla pass och att hon behövde ta sig till polisen för att göra ett nytt temporärt, så anlände vi efter att ha rest i cirka 20 timmar till Kapstadens flygplats. Vi har hyrt en lägenhet i Camps Bay via air bnb och med taxi så åker vi dit för att lämna våra väskor. Lägenheten är - för att citera Henrik Schyffert och Fredrik Lindström - ljus och fräsch,  med två sovrum, ett öppet kök och utsikt över havet - jättefin!
 
Något mosiga beger vi oss för att leta efter ett busstopp, men hamnar istället på ett turistbyråliknande ställe där de informerar oss om att dte bästa sättet att resa i Cape är med taxify - en sydafrikansk version av ubër. Vi testar och det är hur smidigt som helst! En kvart senare kliver vi ur, betalar en fjärdedel (om ens det) av vad det skulle kostat i Sverige och sätter oss för lunch på kaféet Raw and Roxy som jag tittat upp. Som vanligt när jag är första gången på ett lovande kafé så kan jag inte välja vad jag vill pröva, men som tur är slipper jag det eftersom de har en tapastallrik. Vi beställer den alla tre och får in smakbitar av lasagne, pasta, sushi, thai curry, fried cauli rice, asian red thai cabbage och gazpacho - mums! Det visar sig att kvinnan som äger kaféet är från Danmark och hon ger oss en gratis chokladtårtbit som "en gåva från Danmark till Sverige", haha. Jag tycker det är så gulligt att jag äter den trots att det är en massa socker (dadlar) och fett (kokosolja) i och mår sedan illa resten av dagen, men men...
 
Från Raw and Roxy promenerar vi ner mot Waterfront längs de varma gatorna, genom ett fancy område med turkost vatten och bredvid en traffikerad väg kantad av fattiga afrikaner som vill ha betalt för att hjälpa en över gatan. Väl nere går vi in på Waterfronts matmarknad som jag även den tittat ut och den visar sig vara mycket trevlig med en hipster känsla i en gammal lokal med metallbjälkar och högt tak. Jag beställer - lyssna noga för det här var jag genuint taggad på - en frozen yoghurt! Vet ni hur många gånger jag varit på frozen yoghurt-ställen och önskat att det fanns veganska alternativ? Okej, inte supermånga, men när jag var au pair i England älskade Em att köpa frozen yoghurt när vi var inne i Reading och mina kusiner brukar äta det i Spanien och jag har alltid fått avstå, men nu - YAY! Yokos säljer vegansk frozen coconut yoghurt med eget val av nötter, bär och frukt och jag var glad resten av dagen för det! Underbart gott! Viktig note dock: de servades i plastglas vilket jag inte var beredd på, så om ni ska dit - ta med egen behållare och sked. (Jag som alltid brukar ha träbestick i väskan hade dagen till ära inte med dem eftersom jag hade väskan från flyget och en bör undvika att äta på flyg.) Medan jag glatt åt av yoghurten drack mina föräldrar någon local beer och blev således glada de med. Medan de satt och tog en kaffe på ölen (eller om det var tvärt om - olika beroenden skulle stillas i alla fall), så utforskade jag markanden och smakade på heltorkade oliver, olika röror och pekannötsmör, samt tittade på kryddor, teer och hantverk. När mina föräldrar var klara gick vi vidare till en affärsgata för att köpa nya skor till pappa och sedan fick vi taxifya hem eftersom jag började må så dåligt över den tidigare tårtbiten.
 
Efter att jag nappat i min säng i Camps Bay, duschat och möjligen återhämtat mig en smula så vi gick ner till stranden för middag. Stämningen var ganska skev och vi hamnade på en restaurang vid namn Mynt Café där mina föräldrar beställde in grisspjäll och jag en skål grönsaker. Vi äter under relativ tystnad, tar en taxify tillbaka och jag somnar direkt. Trött, men glad över min yoghurt, glad över att vara framme och glad över att jag kommer vakna upp till min första hela dag i Cape Town!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: