Jordnära val

 
Dagarna går fort, som om någon bläddrade i en almenacka. I veckan kom min specialmåttsbeställda pallkrage (120x50), och den fick mig att snabbt cykla iväg till Blomsterlandet för att börja bärga hem jordsäckar på pakethållaren.

Stark vind, rosiga kinder i kall luft och lysande ögon.

Blomsterlandet är en bit bort och en fyrtio liters jordsäck är inte tänkt att transporteras på pakethållaren, men jag har inte någon jag kan fråga om hjälp här och jag blev så ivrig... (Hur härligt är det inte att vi har förmågan att vilja?!)
 
När jag kom tillbaka till Blomsterlandet för min andra säck, så började jag pratade med en kvinna i kassakön och det slutade med att hon så vänligt erbjöd sig att skjutsa hem dem resterande fem säckarna åt mig - otroligt fint gjort! 
 
Jord är för övrigt en spännande fråga. Eftersom vi lever i en tid då köpta grönsaker (och frukt!) inte innehåller tillnärmelsevis så mycket vitaminer som tidigare i historien vilket vi luras att tro, så är det viktigt att tänka på att skapa en mineralrik jord. Överkonsumeringen har lett till att konventionella odlingar görs på urarmade jordar med lite näring, och då växten får mindre mineraler bildar den givetvis också mindre vitaminer. Mycket jord som säljs idag är även den besprutad, vilket gör att människor som då brukar den och tänker att de så fint äter ekologisk för att de inte själva besprutat grönsaken får i sig massa kemikalier ändå. Jag köpte Weibulls Ekologiska Grönsaksjord som jag hoppas är bra. Den ska innehålla torv, lera, kalk, KRAV-märkt hönsgödsel och mineraler. 

Jag njöt av att ha händerna i jorden och bara gräva runt medan den fuktiga doften spred sig. Har beställt fröer på Impecta (de har ju dubblat sitt ekologiska sortiment i år!), och känner mig alldeles varm i kroppen av tanken på att jag snart får göra en egen höstsådd! När jag haft min tenta ska jag ge mig ut på second hand-jakt efter fler skedar att märka med växtnamn, och fram tills dess får jag sitta och skissa på planer i min anteckningsbok...

Hösten är bra för att drömma.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: