Sydafrika dag 9 - Knysna

 
Efter all jordning på Robburg dagen innan så vaknar jag tidigare än mitt alarm och bestämmer mig för att gå upp. Packar ihop allting och går sedan till frukosten där jag plockar ihop lite ananas och banan och ber dem lägga undan till senare. Sitter sedan ett tag i lobbyn innan jag går till Lotus Yoga Studio som enligt Google Maps ska ligga en gata bort. Det gör den inte. Jag hamnar istället på skolgården till en grundskola och känner mig relativt förvirrad fram tills att en städare hjälper mig och följer mig ytterligare två gator bort.

En härlig kvinna vid namn Kama leder klassen – en lugnare vinyasa - och jag tycker hon ser ut att inte vara speciellt mycket äldre än mig, men hon hade flera barn i mellanstadiet så jag omvärderar efter ett tag (men så var hon ju en yogi = vegan, så det förklarar saken). Vi är tre stycken och studion är fin med ett litet altare och en vackert målad vägg, men med halvdant golv. Tydligen så brukar de vara fler, men det är första dagen på höstschemat efter ”the holidays” (det är ju sommar här nu – skolan började veckan innan), och därför är vissa ännu inte tillbaka. Klassen är lugnare än vad jag hoppats på, men jag accepterar det och bemöter den som den är.

Efter yogan går jag tillbaka och passerar skolan som alla elever då är på väg in i. Nästan alla är barfota (de hade haft rast eller idrott tror jag) och två söta tjejer utbrister att ”you look very pretty!” när de ser mig – så gulligt! I lobbyn så möter jag mina föräldrar som ätit frukost och packat bilen medan jag varit borta. Kilar upp till köket och hämtar min frukt och vi sedan åker vi till Rawganic – en hälsokostinspirerad butik (men som sålde djurprodukter – skumt!), där jag hört att de ska ha kokosyoghurt. Butiken är fin, men tyvärr visar det sig att yoghurten är sötad (varför?!), så det blir inget av det och kvinnan som har den är dessutom väldigt oengagerad – tråkigt! Jag köper i alla fall fröknäcke och ett paket pekannötssmör som jag äter på min frukt i bilen medan vi påbörjar vår långtur mot Stellenbosch.

Vi stannar ganska snart i Wilderness i Organic Village där mina föräldrar köper kaffe från ett rosteri och jag en [blaskig och dyr] bärsmoothie med mandelmjölk och jordnötssmör från en restaurang vid namn Zucchini restaurant (som till min besvikelse inte sålde zucchini?!). Vi åker sedan vidare och överväger nästan att stanna eftersom Wilderness är så vackert och det var något vi ursprungligen funderat på, men bestämmer oss för att fortsätta.

Jag sover i kanske två timmar och vaknar då vi stannar för lunch i Swellendam. Mina föräldrar äter hamburgare och jag får lite zucchini med svamp. Är dock fortfarande mätt efter fröknäcket och pekan- och jordnötsnötssmören så det gör inget. 

-- // Här tar av något anledning min dagbok en paus till dag 11, men det var i alla fall inte vidare mycket som hände dag 9 eftersom det var en form av mellanresdag. Vi kom fram till vårt nya airbnb i Stellenbosch och åt middag hemma innan vi somnade. --//

Jag ber i övrigt om ursäkt för den risiga kvaliten på bilderna, vädret ville inte.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: