Johannas Klätterskola del 2: Olika klätterleder

Det finns flera "sett" att klättra på och några av dem ska jag visa nu.


TOPREPSKLÄTTRING är den sorts klättring
som de flesta tänker på när dem tänker på klättring.
Då har man ett rep som man knyter fast sig i
som går upp till toppen av väggen och sen ner till personen som säkrar.


BOULDRING betyder att man klättrar utan rep
fast på kortare men oftast svårare leder.
Då har man en tjockmatta under sig ifall att man skulle ramla.
Om man bouldrar ute brukar man ha med sig en tjockmatta.

 

(Pampig bild ni får när jag just ska ta ett grepp)


TRAVERSERA betyder att man klättrar åt sidan istället för upp.
Det gör man (så vitt jag vet) endast utan rep.

(Fin bild jag vet)




LEDKLÄTTRA är likt topprepsklättring men mer avancerat.
Man har ett rep som man är fastsatt i,
men repet är inte fastsatt vid toppen av leden som i topprepsklättring.
Istället sitter flera karbiner längs leden,
som man allt eftersom säkrar sig i.
Det innebär att om man ramlar och inte har säkrat sig
kan man falla några meter.

Jag ser nu att bilden som jag smygfotade inte var så bra...

Men jag hoppas man ser att repen går neråt och inte uppåt.

 

Det var klättersätten jag tänkt ta upp,
det finns andra som t.ex. isklättring
men det är jag inte så insatt i så det hoppar jag över.

 


ÖVERHÄNG kan finnas på alla väggar,

oavsett om det är bouldring eller ledklättring mm.

Väggen lutar utåt.

Det innebär att man inte "står upp" som på en rak vägg

utan istället "ligger man ner".

Det är jobbigare än en vanlig rak vägg.

Självklart finns det olika grader också.

Vissa lutar mer och vissa mindre.

Jämnför Taket med Grottan (nedan)

 

BALANSVÄGG vet jag inte om det är så vanligt ute.

Men inne (åtminstonde på klätterverket) finns det.

Det är en vägg som lutar lite innåt.

Det är alltså inte jobbigt men krävs väldigt mycket balans för.

(Om det inte är en jätte lätt led)

 


Nu tänkte jag att ni kanske hört att jag pratat om tunneln eller fjällräven
undrat vad det är, så nu ska jag berätta om olika väggar på klätterverket.


FJÄLLRÄVEN heter väggen ni ser på bilden.
Det är en vägg man ledklättrar på med mycket överhäng.
Det är klätterverkets enda vägg som man endast kan ledklättra på.
Resten är antingen topprep eller topprep och ledklättring.


BOULDERVÄGGEN UNDER FJÄLLRÄVEN
eller bara väggen under fjällräven
brukar jag kalla bouldringsväggen som är under fjällräven.
Det är alltså en helt normal bouldervägg.
Mittenväggen är en överhängsvägg.
Enligt klätterverket kallas väggen för


TAKET
är ett väldigt passande namn på den här väggen
eftersom man klättrar i taket.
Den är så mycket överhäng som det kan vara.
Taket är ganska liten med rolig! :)
(Det är en bouldervägg)


GROTTAN heter väggen ni ser på bilden
och den ligger precis bredvid taket.
Det är också en vägg med överhäng.
Som ni ser är det är en bouldervägg.


TUNNELN är klätterverkets längsta bouldervägg.

Den har ett kraftigt överhäng hela vägen

och är (tror jag) klätterverkets längsta bouldervägg.

 

Klätterleder finns i alla svårihetsgrader.

När man klättrar utan rep, alltså bouldrar,

är ledens svårighetsgrad markerad med färg.

(Färrgerna ser inte alltid likadana ut beronde på klätterställe)

 

*Blå = Lätt

*Röd = Lätt / Medel

*Svart = Medel

*Vit = Medel / Svår

*Silver = Svår

 

Dock är Blå (lätt) inte alltid lätt,

och jag som klättrat i tre och ett halvt år

klarar inte alla röda som ska vara lätt / medel.

 

Är man inomhus markeras svårighetsgraden med en tejpbit i färg,

ute markeras svårighetsgraden med färg.

Tejpbiten/Färgen markerar inte bara svårighetsgrad

utan även var man ska börja ha händerna.

Här ser ni i högra nedre hörnet ett svart grepp med två blåa tejpbitar.

Det innebär att man ska matcha i början på det svarta greppet.

Sen får man klättra på alla svarta grepp

upp till det sista svarta greppet som är markerad med en ny blå tejpbit.

 

Om man klättrar med rep är det annorlunda då står svårighetsgraden

längst ner i början av leden på en liten lapp.

Inne kan det t.ex.  stå "Gul 6C"

Det innebär att leden med gula grepp är av svårighetsgraden 6C.

Graderingen tror jag börjar på 3A (jag har inte sett något lägre i alla fall)

Sen går det: 3B, 3C, 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 5C, 6A osv.

Det finns även +, t.ex kan det stå 5B+.

Det betyder att leden är en svår 5B men ändå inte en 5C.

 

Det var Del två i Johannas klätterkurs.
Vad duktigt av er om ni orkade läsa hela.
Hoppas ni gillade den.
Om ni har synpunker eller frågor kommentera då.
Jag vill ju inte ge ut felaktig information.
Del tre kommer senare.
XOXO Honey♥
Klara
2011-03-13 @ 14:32:49
URL: http://klarabella.webblogg.se/

Yey, jag är duktig som orkade läsa hela! :D Vad sugen jag är på att klättra... :O <3

Anna
2011-03-13 @ 20:49:58

hah de e ju kul o läsa även om ja kan allt, ja e väl typ skum lr nåt :3 btw sexig bild på mig därä ^^

Emelie
2011-05-04 @ 14:13:14
URL: http://misssalvatore.blogg.se/

hahah läste hela!

Det var intressant läsning faktiskt.

SER FRAM I MOT DEL 3!

P.s Jag vill inte vara jobbig men ibland blev det lite ordfel tex att du skrev orden två gånger :P

KramKram :D <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: