Farmers Market

Dem senaste tre dagarna har jag (tillsammans med min klass) volontärjobbat på en matmarknad för att få lite förstahandserfarenhet och det har varit spännande! Farmer's Market ligger ute på en gård vid namn Strömma och är en modern matmarknad med live musik och några dussin utställare som säljer allt från ekologiska grönsaker, kött och smycken till hudprodukter, blommor och allpackagarn - med andra ord är det helt underbart! Jag hörde någon kalla det "hipster heaven" och det stämmer väldigt bra (om det nu finns hipsters på landet vill säga?). För att bidra till stämningen har jag dessutom haft på mig rutig skjorta och känt mig genuint lantlig hela helgen.
 
I fredags var det förberedelser och alla fick välja bland lite olika ansvarsområden förutum jag som blev satt på att skriva skyltar eftersom de hade fått en lista alla signerat och valt ut min handstil, haha. Jag gillar ju att sitta och pyssla så det gjorde inget. I lördags drog det i alla fall igång och då det (utöver utställare och ägare) enbart var min klass som jobbade så har vi gjort det mesta - tagit entré, skött parkering, städat, varit värd, pratat med besökare och allmänfixat. Även om det varit kul och väldigt lärorikt, så blir en trött och nu ska bara ligga i soffan och äta hela kvällen.
 
Innan det började hade jag tänkt att jag inte skulle köpa något, men så blev det inte helt. Då jag ju försöker att enbart köpa ekolgiskt så blir utbudet normalt sätt mycket mer limiterat (särskilt i lilla Varberg), men här på marknaden såldes massor av grönsaker och rotfrukter som annars inte finns! Jag blev givetvis överexalterad och ville köpa allt, vilket tyvärr inte riktigt stämmer med min budget. Jag behöver ju dock mat, så tog ut ett förskott av nästa veckas budget och fick med mig en bunt vitbetor (går ju oftast inte ens att få tag på kemikaliebesprutade!?), några persiljerötter (har aldrig sett eko i vanliga affärer vilket för övrigt suger eftersom jag älskar dem), ett knippe mangold (YEY!), en planta svartkål (finns sällan) och ett knippe gula morötter! Förstå hur full min kyl är av härligheter just nu! Den är verkligen heaven.
 
Utöver grönsakerna så köpte jag en liten orange hårblomma som stått på min köp-då-du-äntligen-hittar-lista i evigheter och strax innan nedmonteringen av eventet så köpte jag en grönsaksjuice på Juice & Yoga för att dämpa min Bali-abstinens. Dumt nog insåg jag när jag redan betalat att jag inte hade nötter med mig, så fick världens sockerkick och blev sedan superrtrött, men det var okej. Utöver Juice & Yoga så var några av mina favoriter Eivors Syrade Grönsaker ("prövade" deras kimchii några fler gånger än en om vi säger så...), Farmhouse Soaps (hade jag haft lite pengar över till mig själv så hade jag köpt en drömmig handkräm där) och grönsaksodlarna.
 
Det har varit otroligt lärorikt och superkul att få vara med! Mer sånt i framtiden!
 
Casually sitter på en gigantisk höbal i rutig skjorta.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: