Gott nytt solsnurr i efterskott



Det var tänkt att jag och min bror skulle fira nyår hemma med Nina och Hasse (mamma närmsta vännina och hennes sambo), och Moster Anna men så någon dag innan blev alla planer omkastade då Nina blev magsjuk och istället hänkade mina kusiner Amanda och Klara på Moster Anna.
 
Vi hade bestämt tema "Sommar", men detta hade givetvis mamma glömt, så det blev lite nödlösningar men var fint ändå. Skojigt nog, men inte orförväntat, så lyckades Moster Anna fixa bästa outfiten (trots att hon fick reda på temat samma dag) och kom med både flipp-flipps, strandväska och boule. Själv var mitt sommarlager lite knapert (läs: det var kvar i Varberg), men en balinesisk klänning och blomma i håret lyckades jag i alla fall åstadkomma. (Moltas hade sin blå-vitrutiga scarf.)
 
Som välkomstdrink bjöds på Strawberry Daiquiri och jag fick en Welcome Shot (på gurkmeja och liknande), akompanjerat av olika oliver och lyxnötter från Italien. Allt mumsades på medan Klaras Summer Lovin' spelades och vi sjöng till Summer Paradise och liknande. När vi var yngre och spenderade somrarna i Spanien brukade vi alltid köpa/få Aboslute Summer Hits 200X och av dessa valde sedan mina kusiner ut en låt som var "årets låt" vilken var obligatorisk att lära sig. Godingar som Solstingeling (Xtra and The Lab Sound System), Svennebanan (Promoe) och Euphoria (Loreen) har samtliga lyckats vinna den prestigefyllda titeln.
 
✩ Förrätt:      Två sorters krabba - Cevish med krabbkött, avokado, mango/gurka och lime
                      Minitoast med krabbkött, rödbetsgroddar & citron
✩ Huvudrätt: Piggvar med färsk pepparrot, småpotatis/rotfrukter & sallad
✩ Efterrätt:    Mjölkchokladbrûlée med konjakskokta päron & päronsorbet på päronsallad
                      /Mjuk pepparkak med mandlar och kokosyoghurt

Menyn var ren lyx (det som står efter snedsträcket var varianten jag åt). Krabba är ju mitt favoritskaldjur, så vid förrätten riktigt njöt jag! I cevishen fick jag gurka istället för mango (Klara hade räkor istället för krabba) och min toast var på en bönbiff, medan resterandes var på rostebröd (visst ser min lik ut?). Sedan kom huvudrätten som nog ändå måste sägas var ännu bättre. Piggvar är verkligen himmelskt... (Och vi hade ännu en till nästa dag...) Här någonstans pep mina kusiner iväg till respektives nyårsfest, men vi andra var kvar och för efterrätt! Denna var lite knepig för mig att återskapa då jag varken äter choklad (annat än mina månatliga kakaobönor, haha) eller päron/frukt, så istället för att satsa på det så gjorde jag något som stod på min att-testa-lista - nämligen mjuk pepparkaka inspirerad av Linda! Dekorerade den med mandlar, serverade med kokosyoghurt och njöt! Och de andra verkade inte precis missnöjda med Annas komposition heller! 
 
Sedan chillade vi i vardagsrummet fram till tolvslaget då det skålades med champange och grönkålsdrink med hampa (det finns en risk att det bara var jag i sällskapet som föredrog grönkål framför champagne). Moltas tyckte det var alldeles för sent och ville inte dricka något alls (knappt vara med på bild). 
 
Det blev inte de stabilaste bilderna, men jag är glad ändå. Glad för året som gått, glad för det kommande och glad för kvällen. Hoppas ni alla hade ett lika GOD ny start på solsnurret som jag! (Och om inte så är det ju start på tredje perioden i Högskolan idag, så även ikväll går att ta som en nystart!)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: