Ännu en Japankväll



I mellandagarna tog jag makten över middagsvalet (vilket jag i och för sig gör väldigt ofta) och föreslog japanskt då det är något jag inte till fullo kan åstadkomma med en studentbudget. Eftersom övriga hushållsmedlemmar (med undantag från bror min som är neutral) alla gillar Japan så begav jag och Peter oss på fredagen efter att ha lunchat på NK till Hötorgshallarna och Melanders och sedan till Gryningen.
 
Det hela resulterade i följande:

❀ Kimchi (köpt från Tistelvind eftersom en dag inte är nog för egen syrning)
❀ Opastöriserad misosoppa
❀ Algsalladen jag lärde mig av en kvinna på Kyotos landsbyggd
❀ Fyra sorters nigiri dekorerade med olika groddar, koriander och sesamfrön:
    {Blodapelsingravad lax, pilgrimsmussla, tonfisk (jag vet!), flundra}
❀ Varsin makirulle med svart ris, avokado, groddar och morot
 
Serverades med den obligatoriska varma vita handduken, tamarisoja och wasabi på ett bord med rökelse. Sinnessjukt gott var det. Som alltid.
 
Efteråt såg vi på Up From Poppy Hill av Mizayaki. Och jag vill bara ännu mer tillbaka till Japan...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: