Lucka 14: Trädgårdsåret 2017

 
Ett av mina största intressen är trädgård så givetvis återkommer den luckan! Och vilket år det ha varit! Mitt första hela egna år och jag kunde inte vara mer nöjd! Här följer nu en tillbakablick på mitt trädgårdsår 2017!

 
På vintern händer det ju inte supermycket, men jag groddade för fullt, planerade i min trädgårdsbok och drömde om de fröer jag höstsått som snart skulle aktiveras... 
 
 
I början av mars så händer det äntligen! Är på väg ut via uteplatsen mot källsorteringen så jag plötsligt ser två rader minimala skott av morotsbebisar! Och några dagar senare tittar tulpanlökarna fram! På bara några veckor växer de så att det knakar och när jag kommer tillbaka från Stockholm i april efter att ha firat påsk där så kan jag äntligen börja driva upp plantor!
 
 
Maj bjuder på flera vackra dagar och på bloggen skriver jag:
 
 "Solen ger oss värmande strålar och jag gör mitt bästa för att tacka, böjer nacken och för samman händerna mot den blå himlen. Shanti. 
   I bikini på den lilla uteplatsen kisar jag mot mina tulpaner; efter de senaste givande dagarna slog igår den första ut och idag den andra och de är så bedårande att jag kan inte sluta kika på dem. Polkarandiga med blekt gult i mitten. Påminner om om hemmagjord kokoslillyoghurt med hallon och solsken.
 
   I pallkragen tittar morotsbarnen upp i två små rader, och inne i miniväxthuset stack igår några bebispumpor och bebisbönor fram sina hjärtblad - så gulliga... En vaxböna stack till och med ut sin rot åt fel håll ur torvkrukan, såg ut som en liten fot!
   Tur att hjärtat har en så stor kapacitet för annars hade jag inte klarat av alla moderskänslor här där jag ligger på rygg och blundar mot solen. Tar en klunk vatten och njuter av hur underbar världen är."
 
 Jag sår persilja, koriander och mangold, stödsår gula morötter och driver upp pumpaplantor och luktärtor.
 I juni lämnar jag Varberg för Stockholm och den utvalda pumpan följer med tillsammans med mammas luktärtor. Under juli och början av augusti så är jag borta, men när jag kommer tillbaka så har pumpan fått en liten frukt som jag döper till Pattabhi. 
 
Tillbaka i Varberg möts jag av en prunkande odlingslåda! Augusti och september spenderas med att äta morotsblastpesto, mangold, strössla rikligt med persilja över currys och skörda gula morötter och persiljerot. Av vaxbönorna som jag började driva upp inne alldeles för sent (till följd av den sena påsken), var jag övertygad om att de inte skulle klara sig coh desama gällde koriandern, men jag fick en (en enda!) vacker böna som jag krönte en måltid med och även en gnutta koriander. Så fantastiskt!
 
Även i oktober skördar jag och gör höstigare middagar på mina rötter och svampar från skogen. Jag binder en höstkrans i grönt och natur och jag skördar Pattabhi för mogning inomhus.

 
 
Trädgårdsåret lider mot sitt slut och i november planterar jag tulpaner inför våran och torkar de sista örterna papper över hela vardagsrummet. Lilla pattabhi (som följt med mig fram och tillbaka till stockholm då jag ville hålla koll på honom) är fullmogen och blir till pumpahummus som jag serverar med grönsaksstavar. Slutligen tas utemöblerna in och oljas för att sedan bäras ner till förrådet, och sedan är dags att dra sig tillbaka in och krypa upp med tända ljus och planera för nästa år. Årstiderna har sin gång och nu får naturen vila... Det är verkligen fantastiskt att leva!

Namaste, Johanna. 
 
P.S. Hur fin är inte min uteplats?!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: