Lucka 4: Ett tips

(null)
 
Förra årets tips blev vattenrening - något som är relativt ovanligt (tyvärr!). Idag däremot tänkte jag tipsa om något som jag hoppas att alla redan har - en squatting chair! Det vill säga en pall att ha fötterna på när en är på toa.
 
Reaktionerna på detta är antingen: "Men, jaaaa! Såklart! Kan inte skita utan den!" eller "Hahhahah, va?", och mitt mål är att omvända er alla till den första typen. Det hela är väldigt basic - den moderna toaletten sätter dig i den sämsta möjliga positionen för att tömma tarmen eftersom muskeln kring änden av tarmen då snörps ihop. Vi har squattat när vi ska uträtta våra behov i hundratusentals år, så det säger ju sig själv att det är vad vi bör göra. Genom att införskaffa sig en trevlig liten pall så är en snäll mot sin tarm som då inte behöver anstränga sig så förfärligt, och även mot sina gästers tarmar (som kanske är vana vid en squatty potty och nära på ramlar av toan för att hen automatiskt sätter fötterna några decimeter ovanför marken och tror att de kan vila där...). Min egna pall var det absolut första som flyttade in i mitt badrum i Varberg! Den tillhörde ursprungligen min morfar (dock inte för detta ädla ändamål [PUN UNINTENDED!]), och jag målade om den från röd till lila för att matcha den mörklila keramikkoppen till min trätoaborste från Iris Hantverk och mina lila Lexington-handdukar. Det är viktigt att vara snäll mot sin tarm och detta är ett jättenkelt (och dessutom snyggt) sätt, så kör! 
 
Namaste, Johanna
 
P.S. Ja, första bilden är när jag sitter på toa. Något vi alla ofta gör. 


(null)
 
Om en ändå har svårt med toagåendet så kan en pröva att luta sig framåt (så här^) och sedan sätta sig upprätt igen och upprepa tre gånger. Det kan hjälpa en del!

P.P.S. Varför säger vi " på toa"? Finns väl ingen som gör det...?
 
 
4/12-17: Intermediate series, pasasana



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: