Skörd i odlingslådan


Courgetti med massor av groddad morotsblastpesto, vacker mangold, broccoligroddar och gula morotsslantar, toppat med min enda vaxböna och massor av kärlek!

Detta åt jag för några veckor sedan och morot, mangold, vaxböna, broccoligroddar och basilika har jag sått själv från ekologiska fröer. De har totalt transporterats tio meter - från odlingslådan till köket i mina händer och tillbaka på en tallrik till utebordet.
 
Tänk globalt, ät lokalt. Vad ska du äta till middag?
 
Vad en äter till middag handlar inte bara om huruvida en ska äta molekylerna från en morot eller rödbeta. Om du äter en morot, hur kom den till dig? Räkna allting som behövdes för att den moroten skulle hamna på din tallrik. Plastförpackning? Hur utvanns den plasten? Transport - både för grönsaken och för förpackningen? Hur långt? Med vilket fordron? Vem odlade din morot? Under vilka förållanden arbetar hen? Hur mycket får hen betalt? Hur var moroten odlad? Användes bekämpningmedel? Vilken sorts gödning? Är mikroorganismerna i jorden moroten växte i döda eller lyckligt arbetande? Vad ska du EGENTLIGEN äta till middag?
 
Saker att kultivera:

1. Varenda möjlig matplanta.
2. Medvetenhet.

Postade detta på min facebook i samband med att jag åt det, men är osäker på om facebook var redo. Är hur som helst glad att jag gjorde det. (Behövder jag ens säga hur gott det var?)

Ät bra grejer. Namaste, Johanna

Så vackert!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: