Sydafrika dag 6 forts - Tsitsikamma & Plett


K00l kidz ride the zipline upside down!
 
Efter någon timmes bilfärd genom bergen anländer vi till Tsitsikamma där vi parkerar och anmäler oss för en zipline-tur. Vi får hjälm och sele och blir sedan körda ut från byn till en höghöjdsbana. Det märks verkligen att det varit torka - de stora bränderna från förra vintern (i tid motsvarande Sveriges sommar) har ödelagt stora områden, vilket ger mig en obehagskänsla eftersom så många träd inte ska vara döda samtidigt. Som tur är så återhämtar ju sig naturen om den får chansen, och kring träden växer bitvis mycket småvilt som murgröna och andra rankor. 
 
Det är tre killar (alla nittiosexor som jag) som guidar oss och ett annat par i hur vi ska göra för att ziplina. Vi blir fastspända med karbinhakar och det hela går ut på att en åker mellan olika träd på en bana som startar trettio meter upp i luften. Eftersom jag är cool så lär jag mig snart att åka upp-och-ner eftersom jag har full tillit när jag är fastspänd. Jag är dock ändå relativt orolig hela turen eftersom jag tagit med min systemkamera (det skulle inte vara en höjdare att tappa den trettio meter ner i djungeln liksom...). Min pappa är jättehöjdrädd och står alltid i mitten av plattformen, så jag och mamma retas med honom fram tills att jag fotar mamma, zoomar in på hennes ansiktsuttryck och upptäcker att hon också är rädd - då retas jag med båda istället, haha. 

Efteråt serveras lunch på en restaurangdel och jag har med mig en falafelsallad som jag äter medan de visar en video från turen. När alla är mätta och relativt belåtna så sätter vi oss i bilen och kör i cirka två timmarna till Plettenberg. Vi har ett nytt airbnb högre upp i byn, och den trevliga mannen som äger boendet rekommenderar oss en restaurang vid namn The Table som vi promenerar ner till. Hans tips visar sig vara mycket bra - restaurangen är full av locals och personalen mycket vänlig. Mina föräldrar beställer pasta medan jag får en trevlig bowl med pumpa, cashew och zucchini följt av en med ananas och banan. Efter middagen tar vi en taxi upp och somnar efter ännu en intrycksrik dag.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: