Födelsedagspresenter

Konsten att inte dö av Michael Greger - Kussarna
The remains of the day av Kazuo Ishiguro - Farmor
Doing Good Better av William MacAskill - Mormor
Limegrön skål från Gerbera till min samling - mig själv
Jordningslakan - M & P
Vintagekjol jag second handat - Farmor
Röd polo i eko bomull från Armed Angels - mig själv
Ekologisk grön necessär - Påskägg*
Ekologiska trosor - Mormor
Yogablock i kork från Yogiraj - Kussarna
Astanga Yoga Anustasana av R. Sharath Jois - mig själv

*Jag insåg efter fotot att denna ju var mitt påskägg och inte en födelsedagspresent.
 
Det är två månader sedan jag fyllde år och det finns även två anledningar till varför jag publicerar mina födelsedagspresenter först nu. Den första är att allt inte kommit förrän nu i veckan, och det andra att jag debatterat med mig själv hur materialistiskt det är att skriva vad en fått för presenter. Jag har dock kommit fram till att även om jag började skriva om presenter i ett kommersiellt och möjligen statusrelaterat samt identitetstärkande syfte, så har de senaste gångerna främst varit ur ett konsumtionsperspektiv. Eftersom jag tycker att presentgivande, konsumtion och ansvar allt är väldigt intressant och viktigt så väljer jag därför att skriva om vad jag fick. 
 
Så gällande de fyra böckerna så finns där inte jättemycket att säga. En yogabok av min paramaguru, Doing Good Better som Ollie tipsat om och som handlar om hur en som individ kan påverka samhället genom att stödja rätt organisationer och företag (vad jag själv ofta pratar om?), en litterär bok från Farmor eftersom hon anser det obligatoriskt och Michael Gregers kända bok om vad vi kan göra för att inte dö i förtid. Om jag ska säga något om böckerna så är det att jag blev väldigt glad av att just kussarna gav mig Konsten att inte dö, är nöjd över att äntligen fått tillfälle att köpa Sharaths bok och ser fram emot att läsa de andra två. Kläderna kommer alla komma väl till pass (och kjolen är så vacker att jag nästan inte klarar det! Handsydd i Indien på sjuttiotalet!). En necessär är väldigt välkommen (särskilt inför sommaren!), och ni ska se hur många praktiska fack den har - himmelriket för sorteringsfolk! Gällande yogablocken så använder ashtangis sällan props, men det kan vara bra att ha som ingångsport till vissa asanas (sådant bör en dock fråga sin lärare om först!). Lakanet ska bli kul att testa (jag får återkomma om det) och skålen är ett välkommet tillskott till min samling. Helt enkelt så fick jag väldigt fina och bra presenter som jag är jätteglad för! 

Namaste, Johanna
 
.
.
.

Detta inlägg blev av okänd anledning inte publicerat i maj då det skrev, utan istället i augusti. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: