Sydafrika dag 1 - Cape Town



Jag vaknar förväntanfull inför den första dagen i Sydafrika och smyger upp, fixar mig och sätter mig sedan i en Taxify som tar mig till Ashtanga Yoga Cape Town inne i stan. Eftersom jag sett till att vara där i god tid, innan öppning, sätter jag mig och väntar i trapphuset fram tills att en kvinna - Sonja - kommer och låser upp. Hon visar mig studion och talar varmt om huvudyogaläraren Ulrike som inte är där på söndagar, och så sätter jag igång. I en timme är det bara jag och Sonja där, så jag får privatlektion - superlyxigt! Hon är duktig och hjälper mig, trots min onda rygg, och efter en timme kommer dessutom Ulrike (som alltså äger studion) dit med två av sina söta barn för att hämta något. Hon pratar med Sonja, passar på att hjälpa mig lite och medan jag ligger i Savasana så går hon. Det är något med henne som känns väldigt och bra och jag bestämmer mig därför för att överge mina planer på att testa en annan studio dagen därpå och istället komma tillbaka för att få ett helt pass med Ulrike.
 
Eftersom jag inte har internet så hjälper Sonja mig med men taxify, och jag åker till Schekter's Raw vid Sea Point för att äta frukost. Beställer en quinoagröt och en snickersmoothie som jag långsamt äter medan jag skriver i min bok, funderar över livet, iakttar Table Mountain utanför fönstret och tittar på kaféet och människorna runt omkring mig. Trots namnet är kaféet inte hel-raw, men maten är vällagad och vegetarisk. Gröten smakar underbart även om jag annars oftast undviker jordgubbar, och snickerssmoothien är alldeles för mäktig men även den med god smak. När jag är färdig och samlat ihop mig så taxifyar jag hem till Camps Bay.
 
Vi bestämmer oss för att åka till de botaniska trädgårdarna Kirstenbosch Gardens och stannar vid tre olika kaféer på vägen för att försöka köpa med oss en picknick-lunch men samtliga är stängda. Som tur är så visar det sig att det finns en okej restaurang där och medan mina föräldrar äter varsin macka på bröd så får jag en skål zucchini med trädgårdsörter och hummus. Jag hinner även med att besöka toan och där sitter ett stort rim om något som kommer att genmsyra hela Afrika-vistelsen:
 
If it's yellow, let i mellow
If it's brown, flush it down
 
Svensk media har rapporterat en del om vattenbristen i Sydafrika, men den är alltså väldigt allvarlig. I april är dag 0 - det vill säga att om det inte regnar på riktigt innan dess så kommer det statliga vattnet att ta slut. Dock har privata farmar vatten, och efter vad vi senare fick höra av locals under resan så hade vattenbristen inte behövt vara så allvarlig om det inte vore för att regeringen är så korrupt och förbrukar mycket av vatten-biståndspengarna från Europa till sin egen privata vinning...

Hur som helst, när vi ätit börjar vi gå omkring och det är underbart vackert! All grönska med massor av olika gamla träd och växter omgivet av de höga bergen... Jag får en känsla av att det här är folkets park - människor har picknicks, ligger och solar, barn leker och stämningen är härlig. Genuin. Vi går upp på treetop walkway som är tolv meter upp i luften och det ger ett ännu häftigare perspektiv. Jag går barfota och njuter. 
 
Från Kirstenbosch åker vi till Clifton's 3rd beach där jag hört att The Oum Revolution annordnar Public Sunset Yoga Flow på söndagar. Det är en märklig och smal slingrande gång ner mellan murar och staket till människors strandhus, men efter några minuter kommer vi fram till en stor skylt "No dogs allowed" bredvid en öppningen genom vilken en kvinna med två ännu större hundar som glatt traskar in. Vi yogar på medhavda handdukar som alla andra och passet är helt okej. Pappa tycker att allt gör ont och mamma är ovan vid sanden, men jag njuter. Har ögonen stängda och huvudet vänt mot solen, men då och då när jag kisande öppnar för att titta på läraren så ser jag i ögonvrån ännu fler hundar, haha.

Efter lite krångel med taxify (eftersom vi inte hade wifi och lånade en mobil från en människa som sedan försvann iväg med den) kommer vi till Mojo Market några stränder bort. De har samma koncept som Kungshallen - beställ från vilken kedja ni vill och ät tillsammas, så medan mina föräldrar dricker drinkar i en bar går jag runt och rekar. Slutligen slår vi oss ner - mina föräldrar med toniskburgare och dumplings, och jag med två raw pizzaslicar från The Hungry Herbivore. Allt är gott och vi äter medan vi skrattar åt att pappa bränt sig som ett sträck i ansiktet efter att ha suttit i en glipa under hans och mammas frukost.

När vi är klara tar vi en taxi hem och sedan är första hela dagen i Sydafrika slut. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: