Sydafrika dag 5 & 6 - Jeffrey's Bay

(null)
 

DAG 5 (fortsättning):
Efter cirka två timmars bilfärd från safaristället anländer vi till Jeffrey's Bay, och medan vi väntar på att få checka in på vårt nya airbnb så slår vi oss ner på Infood Coffee Society - ett kafé i Surfers Village. Mina föräldrar dricker kaffe och jag köper en wazoogle unicorn smoothie eftersom namnet är så coolt. Det visar sig vara en bärsmoothie med diverse gottigt. Därifrån kör vi till vårt nya ställe som ligger helt fantastiskt - en strandvilla med hippie-känsla på den kritvita sanden med tio meter till det turkosa havet! I priset ingår även de två goldisarna Bella och Dexter som vi snabbt blir vänner med. Medan vi väntar på att kvinnan som äger huset ska komma så tar jag en promenad barfota längs stranden och plockar de mesta fantastiska snäckorna.

Vi promenerar längs stranden till ett lunchställe där mina föräldrar äter. Personalen är väldigt otrevlig och driver med mig när jag frågar om veganska alternativ, men som tur är så är jag preppad med en medhavd sallad med ricotta, brunt ris, zucchini, rödbetshummus och gröna linser som jag köpte tidigare på Infoods. Efter lunchen påbörjar vi jakten efter en mataffär och hittar till sist en halvdan SPAR som vi handlar på. Sedan påbörjas nästa jakt - på taxin i en stad där inte taxify finns. Så småningom kommer vi i alla fall tillbaka till strandvillan och då är det dags att laga middag. Ute på den inglasade verandan äter jag ångade grönsaker med jordnöts- och ingefärasås, samt banan och ananas (gud, så mycket ananas jag ätit...). Efter lite familjebråk så somnar jag, glad att ha mentalt överlevt safarin.


DAG 6
Liksom i Cape Town vaknar jag, gör mig redo och tar en taxify - men inte till AYCT, utan en studio jag letat upp dagen innan som heter Spirals. Jag blir droppad vid en vit mur med en stor blå mandala och väntar vid dörren fram tills att jag blir insläppt till en innergård med en grusgång som leder upp till en ljus och fint dekorerad sal. Det är jag och en tjej till som tillsammans med kvinnan som håller i passet - Marie Stander - börjar med att sätta oss  med slutna ögon och andas. Jag hör hur dörren öppnas och någon kommer in, men fortsätter att andas. När vi sedan börjar med våra asanas så blir jag positivt överraskad - själen som kommit in är en kille på tio år (jag frågade efteråt) med busigt hår och surfingkläder - så gulligt och imponerande! Då jag efteråt frågar hur han började yoga så svarar han att det är ett bra komplement till hans surfing - så coolt! Hur som helst, passet är en form av mediyoga och även om det är lugnare än vad jag känner att jag behöver för dagen, så är det fint. Vi får en doftolja att smörja in oss med och i slutet får vi - liksom på AYCT - lavendelpåsar för ögonen. 

Jag äter frukost på Infoods och beställer vattenmelonsjuice och en wazoogle unicorn smoothie bowl. Skriver i min journal och funderar över livet innan jag åker tillbaka till strandvillan. Efter att ha packat ihop så säger vi hejdå till strandvillan, Bella och Dexter, checkar ut och kör sedan mot nya äventyr i Tsitsikamma.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: