Sydafrika dag 8 - Plettenberg

 

Yogaklassen jag skulle på började först 8.30, så jag packar ihop mina saker och blir sedan körd av min pappa till Kula Yoga Space. Det är hemma hos Rosalin Dockendorff som har skapat en fin studio i sin källare och vi är drygt tio personer. Atmosfären är vänskaplig, på väggarna finns vackra citat och klassen är en lugn form av hatha som hon döpt till ”Forest yoga”.

Efter yogan äter jag frukost på SA Juicery – en acai bowl på blåbär toppad med banan, mandelsmör och krossade nötter, plus en kakao- och baobabsmoothie. Personalen är vänlig, men maten medio och jag är inte ens där i en timme.

Vädret klarnar upp och eftersom mina föräldrar packade bilen då jag var på yogan lämnar vi Plett direkt efter frukosten och åker ut till Robberg Island för att vandra. Robberg är en otroligt vacker halvö bestående av grönskande klippor och kritvit strand omringad av turkost hav. Jag går själv lite framför mina föräldrar och spejar på sälarna som jagar fisk nedanför i vattnet medan jag sörjer att ställen som Skansen existerar. Jämför deras pooler med havet liksom…  Det är så här de ska leva – fritt!

Det är varmt och bitvis mycket brant med en halvmysig doft av säl, men otroligt vackert. När vi gått en halvmil stannar vi på stranden för att tömma skorna på sand och äta picknicklunch – jag har med en sallad med zucchini, päron, bovete och basilika från SA Juicery, och mina föräldrar en baguette och diverse processat kött och djurmjölksostar. Efter ett kort och kallt dopp går vi tillbaka och eftersom jag tidigare fick så mycket sand i skorna att de blev för trånga så går jag barfota tillbaka trots alla myror.

Tillbaka i bilen sätter vi oss – sandiga – och kör till Knysna medan vädret mulnar. Kaféet vi planerat ha planeringsmöte på är stängt och vad vi kan se är allt annat också det, så vi åker upp i bergen för att försöka få rum på Peace of Eden. Medan vi åker börjar det spöregna och blixtra, och jag och pappa springer hukade in i första bästa dörr vilket visar sig vara köket. Normalt sätt så serverar de vegansk mat dagligen, men tyvärr skulle ägaren ha en night off och eftersom de bara har tältrum kvar så bestämmer vi oss för att åka tillbaka till Knysna ändå. Det känns lite synd eftersom Eden verkligen ser fint ut, men vi hittar ett hotell i trä nära Waterfront som vi tar in på istället.

Efter att ha fräschat upp oss (jag fick ett eget rum, yay!), så går vi ner till Waterfront där vi efter en hel del om och men hamnar på en fiskrestaurang. Mina föräldrar äter fisk och räkor, och jag får zucchini och sötpotatis med örter. Under hela middagen ösregnar det så mycket att bord får flyttas och personalen hämta stora skrapor för att mota iväg vattnet från att rinna in. Det blixtrar så att jag aldrig sett maken till och himlen lyser ständigt upp – otroligt häftigt! Som tur är slutar regnet till när vi ska till vårt hotell, så vi går tillbaka och sitter ett tag i lobbyn och surfar på boenden för nästa dag innan jag går upp och knyter mig efter en åttonde dag i Sydafrika.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: