Årets höstkrans

 
Jag har växt upp med att hösten innebar en krans på ytterdörren. I mina tidigaste minnen tyckte jag alltid att kransen satt för högt upp eftersom jag inte var lång nog att titta på den och således sträckte sig mitt intresse inte mycket längre än att jag blev nöjd om den var färgglad. 
 
I takt med att åren gick och jag växte - båda i centimetrar och trädgårdsintresse - så började jag dock intressera mig allt mer för kransen och blev riktigt upprörd om jag inte fick vara med och välja. De sista åren inhandlades kransen på Zetas och höjdpunkten var 2014 då jag och min mor specialdesignade en på deras Höstmarknad.  
 
Nu har jag en alldeles egen ytterdörr och att den skulle få en krans var det inget snack om. Dock har jag inte ekonomi för att kunna köpa mycket saker och jag bestämde mig därför för att göra kransen själv!
 
Sagt och gjort, förra söndagen begav jag mig till höstiga skogen Påskberget med min trädgårdskorg på armen och älskade gröna sekatör från Burgon & Ball i handen. Strålande sol, klar luft och bitvis löv i alla färger. Det känns alltid som att vara hemma i Stockholm när jag går i Påskbergsskogen; en jordig doft och enbart ett svagt brus från trafiken. Jag hälsar glatt på alla, som beundrande tittar på min korg och frågar om den och vid den lilla dammen stannar jag till och ser på när en familj matar fåglarna. Jag hittar ett valv som tar mig in i en liten vacker park och går där ett tag, men då jag börjar lämna ett spår av färgglada löv efter mig förstår jag att korgen är full, och beger mig till sist hemåt. 
 
En enkel halmstomme har jag beställt på Panduro och den klär jag med en grund av mossa. Sedan fäster jag rödaktiga löv som övergår till orange på ena sidan, mött av gula på den andra och dekorerar till sist med rönnbär och nypon.

Nu hänger kransen på dörren. Som det ska vara. Höstpyssel är då för mysigt!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: