Lucka 11: Afternoon Tea på Johannas Trädgård



En dag i augusti bad jag mamma lämna matlådan på jobbet till imorgon och komma på Afternoon Tea i min trädgård till lunch istället. Bönor, grönsaker och bär istället för mjöl, animalier och socker/sötningsmedel? Alltid. 
 
Menyn såg ut som följande:

♡ Te: Cacao mint herb tea från Hotel Chocolat
♡ Våning 1: Tre sorters öppna sandwichar på fröknäcke:
                • Dehydratiserade kantareller på rödbetslinshummus & gurkskivor,
               sprinklad med semitorkad lök toppad med gurka
                • Mosad avokado (från trädet) på en bädd av wakame med hampafrön & groddar
                • Pumpa- & valnötsmuhammara på ångad spenat med groddade pumpakärnor & lime
♡ Våning 2: Bärscones på vita bönor med röda bär-sylt, raw trädgårdskompott
                (grönt äpple från klätterträdet, rabarber från landet & kardemumma)
                och probiotisk kokos-cream cheese.                
♡ Våning 3: Tre stycken sockerfria raw petit fours:
                • Dreamy minipaj med vilda bär & grön banan
                • Key lime paj på avokado
                • Coco chia med en swirl av lemon curd (från trädet)
 
Sensommaren är verkligen en fantasisk årstid då skörden sätter igång på riktigt! Skogen svämmar över av vilda bär och svampar; trädgårdar fylls med rötter och bladgrönsaker...  Att följa säsong är verkligen underbart! 
 
Det här utan tvekan min bästa meny hitills! Har jag förkunnat min kärlek för avokado-hampa och algmackor? Eller är det bara på instagram jag skrivit om dem? Åt dem till mellis varje dag i somras eftersom de är så underbara! Hummus är ju alltid gott och rödbetslinshummus (som ingår i min simple lunch bowl) är en av mina favvos! Alla som smakat bra dehydratiserade svampar vet att det är obeskrivligt gott och med lite sval gurka till hummusen och torkad lök - mmm... Pumpamuhammara hade jag på mackorna till kronärtskockskivorna i somras och det är alltid poppis! Kryddig sådan och syrlig lime är perfekt! 
   Mina bönscones börjar verkligen arta sig! Glutenfria och gjorda på hela gryn, samt serverade med somriga kompotter och kokos-cream cheese = tipptopp för tarmen!
   När det kommer till petit foursen så blev alla bra där också! Dreamy minipajen är en uppgraderad version av förra årets och key lime pajen en lill-variant av den jag bjöd på i vintras. Chiapuddingen med kokos och lemon curd svängde improviserade jag på plats, men den blev mycket trevlig den med! 
  Teet var min sista påse från ett av mina två favoritteer, så nu måste jag fundera över vad jag ska göra på den fronten. Men innan jag funderar så ska jag sova ögona böj!
 
Som jag skrev när jag postade bilden på Facebook: lev i symbios med naturen, skapa kärlek och ät glädje! 
Namaste, Johanna


 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: