Apple Rose Pie

 
Denna paj unnade jag släkten på min födelsedag. Efter förra årets Blueberry Peace Pie som var bra på väldigt många plan så kände jag att jag ville leva upp till den, och uppriktigt så tror jag faktiskt att jag lyckades! Som vanligt hade jag inget recept, utan körde lite som jag trodde skulle bli bra. Ett skal på groddad quinoa, havre och valnötter med kokos, ett lager av aktiverade nötter och ovanpå det nana ice cream med vanilj och kanelångade äpplen. Serverade med hemmagjord probiotisk kokosyoghurt och alla åt upp (snabbt dessutom - yay!), och sa att det var jättegott, vilket gladde mitt hjärta som varit oroligt eftersom alla andra i min släkt äter djurmjölk, gluten och framförallt (i detta fall) socker. Dessutom såg den fin ut, så ja - jag är nöjd. 
 
Jag publicerade denna på Facebook med en text om vad det egentligen innebär att unna sig, och eftersom det är så viktigt så delar jag en svensk version av mitt perspektiv även här:
 

Unna sig själv, som i din kropp, sinne och själ, och inte som i dina beroenden.

Ibland hör jag människor säga att de ska "unna sig" när de äter saker som sockermat, djurmjölksprodukter etc. Det finns många anledningar till varför människor väljer att äta dessa livsmedel (beroenden, normer, smak osv), men att säga att en gör det för att vara snäll mot sig själv är väldigt märkligt. 

Idag är det knappast en hemlighet att dessa livsmedel är starkt inflammatoriska, skapar obalans i kroppen och tar mycket energi att smälta. Studie efter studie visar att en diet som innehåller dessa livmedel är den ledande orsaken till våra välfördssjukdomar, men ändå väljer många att ignorera det. Ett vanligt argument är att "en måltid inte gör någon skillnad", men även om det är sant att en portion inte får dig att utveckla hjärt- och kärlproblem, cancer eller depression på en gång, så innebär inte det att det inte påverkar dig. För saken är den att du normalt sett inte kan se eller känna hur en måltid påverkar dina artärer, lever eller tarmflora, och sjukdomar är inte något som plötsligt bara händer, utan de byggs upp gradvis. Oavsett - om du tror på att en äppelpaj bakad med socker, vete och grädde påverkar dig eller inte - så kan du inte säga att äta en bit är ett sätt att vara snäll mot din kropp.

Snälla, var vänlig mot dig själv.

Till min 22 födelsedag så bakade jag alltså den här pajen och UNNADE (i ordets rätta bemärkelse!) min familj den.

Unna dig, som i din kropp, genom kärlek, respekt och näring som får dig att blomstra.
Unna dig, som i ditt sinne, genom kärlek, respekt och näring som ger din tarmflora förutsättningar för att skapa positiva hjärsubstanser som gör dig glad.
Unna dig, som i din själv, genom att vara snäll mot din kropp och ditt sinne.

Jag väljer att avsluta detta inlägg som jag gjorde förra året: en dag hoppas jag att alla människor ska älska sig själva, behandla sina kropp med respekt och leva i fred. Kram och namaste. 


K
2018-05-02 @ 01:11:37

kan du skriva receptet? ^^




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: