Lucka 20: Favoriter i Varberg - min lägenhet

 

Så har det blivit dags för min tredje och absoluta favoritplats i Varberg - min lägenhet! Den ser kanske inte mycket ut för världen, och visst är den lite av ett fuskbygge men som jag älskar den! Min lilla plats i världen där inget är dåligt och oanvarigt; 27 kvadratmeter utan överflödig plast, utan konstig mat som socker eller sockerliknanade mat som mjöl och pasta och utan krav. Istället finns här trä, rostfritt stål och glas, hel mat som grönsaker, gryn och nötter, och en frihet att göra allt på mitt sätt. Som ni ser så är det en etta med ett rum där jag refererar till ena hörnet som "köket", andra "matsalen", tredje "vardagsrummet" och fjärde "sovrummet" (vilket ligger i en alkov), samt en liten hall, badrum och uteplats. 
 
Givetvis glömde jag fota innan jag lämnde Varberg för julen, så har fått leta bilder från andra ställen men jag hoppas att det duger det med. Jag har inte haft råd att lägga så mycket krut på inredningen och hade gärna haft exempelvis en matta och en filt i vardagsrummet, men det gör inget. Jag har allt som är viktigt och jag klarar mig. 
 
Sovrummet är i princip en kopia av hur min sovhörna såg ut på Axvallsvägen eftersom jag bara flyttat det rakt av. En 120-säng med ett pärlgrått överkast från Himla, två ljusrosa kuddar från ROOM, en vit pölkudde och Britta, Totoro och Hedwig. Ovanför hänger min fina sänglampa från Gamla Stan och en näckros-affisch av Monet, och vid sidan mitt sängbord i trä från Zebra Collection, på vilket jag har en ljusrosa ljuslykta, hemmagjord handkräm, klocka med Eiffeltornet och Yogamala. Det enda som egentligen skiljer vid en första anblick är väggfärgen (eftersom allt är vitt och inte underbart beige som mina Stockholmsväggar), men det finns en annan skillnad och det är fotänden! Där hänger nämligen min vackra yogamattshylla som är specialtillverkad i trä och håller några av mina favoritböcker. Möjligen den bästa möbeln jag har!
 
Vardagsrummet är jag nästan aldrig i bortsett från då jag har gäster, men här finns en soffa jag köpt via Blocket i vilken diverese kuddar finns varav favoriten är från Bali med texten Namaste. Det vackra snidade soffbordet är ursprungligen min gammelmors och på det har jag massor av lotus-ljuslyktor (några från iitala och en för lång-ljus från Zetas höstmarknad), min underbara blomsterängsvas från Klong och i nuläget Vildvuxet av Lisen Sundgren som table top bok. Mittemot står min TV (som bara är på när mina föräldrar är här, haha) på ett bord av Alvar Alto som jag fått låna av farmor, och under det finns min trädgårdskorg och trädgårdshattlåda. I fönstren som omges av grå gardiner från Himla så har jag beige-grå krukor från Kew med Aloe Vera och andra luftrenande växter, min lilla japanska lyckokatt, min turkosa vespa och en lampa med ljusrosa skärm och snöre. Ovanför soffan hänger en trähylla på vilken jag har mitt glasläppsitft, en till Kew-kruka, ett mini-växthus och resten av mina favoritböcker. 
 
I kök och matsal har jag inte kunnat inreda så mycket själv eftersom det mesta är satt, men jag har en grönsakssvarv, glasburkar med säsongsmat (torkad svamp, hemmagjord müsli, torkade örter etc) och ett snirkligt bokställ med Grönt! Odla Egna Grönsaker!. Köket har kyl och frys, ugn med varmluft och glaskeramikhäll samt en diskho vid vilken jag har min monterade vattenrenare, diskborste i trä, disktrasa i linne från Växbo Lin och ett snirkligt zink-diskställ. Det jag mest brukar i köket är min bambu-skärbräda, knivar från Sabatier, torkugn, rostfria kastruller och durkslag (för ångning), glas-matlådor och skålar för blötläggning. Mitt porslin kommer främst från Pillivuyt och Gerbera, glasen är duralex och bestickserien från Alessi. Jag må ha ett halv-tattigt med vardagsrum, men köket har varit utrustat från dag ett och jag älskar det även fast bänkarna är fula. Matsalen har ett skevt fastsatt bord som är lite för högt för mina stolar, men där sitter jag i alla fall majoriteten av tiden och äter och planerar livet. Ovanför hänger en magnettavla med trevliga grejer som fula selfies på Moltas, foton och vykort.
 
Hallen finns inte mycket att säga om - den är liten och jag levde ett halvår utan lampa och skohylla i den, men har fått låna en lampa av Farmor sedan i decemeber förra året och jag köpte en skohylla på IKEA i vintras - kändes som det lyxigaste jag ägt. Har två små garderober varav den ena tjänar som städskrubb i vilken jag har en zinkbalja, mikro-rengöring och spray från Atitude. I badrummet har jag som bekant min lila squat-pall, samt lila handdukar från Lexington och toaborste och toarullshållare i trä och keramik. På handfatet finns tungskrapa, eko tandkräm och hemmagjord handtvål, och i badrumsskåpet ekologiska bomullstussar, plastfria plåster och mitt hushållsapotek bestående av eteriska oljor och aktiverat kol. Slutligen finns där en spegel med ställning bakom där jag hänger använda kläder.
 
Min uteplats är den bästa delen! Där står min odlingslåda som jag för några dagar sedan skördade grönkål i och sommarhalvåret finns där mina fina utemöbler från. När det är väder så lever jag på två handdukar här och äter, halvpluggar, nappar, läser, pratar i telfon och halvstretchar. Jag älskar min uteplats och är så glad för den! Längtar ut!
 
Det var min lägenhet! Den bästa platsen i Varberg. Det är väldigt viktigt att bo på en plats som en trivs i och gör ni inte det så snälla, snälla se över era möjligheter. Trygghet är så otroligt essetiellt för tarm och tankar och allt. Tänk på det. Namaste, Johanna

 

Sovhörna!


Yogahylla utan böcker!


Uteplats!

 TV med yogatomtar (som bara är där i december).

Matchning i badrummet - uteplatsen igen fast vid annan tidpunkt - soffbordet.
 
 
 Mitt förråd där varje låda har en rosa lapp som betecknar innehållet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: